בוגרים מספרים
רן רזניקוב
שמי רן רזניקוב, כיום אני נותן שירות לגופים הממשלתיים ומתכנן ומטמיע מערכות מידע מבוססי מנוע GIS. אני מגיע מרקע מחקרי של לימודי תואר שני במסלול מחקר (תכנית MA למערכות מידע מרחבי: ממ"ג וחישה מרחוק, בחוג לג"ג ולימודי סביבה באונ' חיפה) בהנחיית ד"ר אנה ברוק. מסלול לימודים שדחף אותי להבנה רבה בעולמות ידע של גיאוגרפיה מרחבית וחישה מרחוק לצד הבנה טכנית איך מתנהלות מערכות מידע מרחבי.
אודליה שרירא
"בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, נחשפתי לתחומים מגוונים, לחברים מקסימים, למרצים מקצועיים ולצוות חוג תומך. הלימודים תרמו לי בעבודתי כרכזת מיזמים סביבתיים וחינוכיים. כמו כן, סללו את הדרך להמשך עבודה מחקרית במסלול דוקטורט. הקורסים המגוונים בלימודי התואר השני כללו סוגיות סביבתיות, כלים לניהול ולהובלת שינויים ורכישת ידע מעמיק על כלי מחקר סטטיסטיים הדרושים לביצוע מחקר אקדמי. במחקר התזה בחרתי להתמקד בחינוך סביבתי, מתוך האמונה שזה התחום בו אני יכולה לתרום ולהשפיע. המחקר שלי בחן השפעת פרויקט יצירתי בשימוש כלים דיגיטלים, על העלאת המודעות הסביבתית של תלמידי תיכון וסטודנטים. תהליך החקר היה מעשיר ומלמד, הודות למנחות המצויינות שלי, פרופ' אופירה אילון וד"ר ציפי עשת. האווירה הכללית בחוג היא נעימה מאוד, אולי בגלל הרגישות והאכפתיות של אלו שמבינים שכדור הארץ יש רק אחד".
יוסי איזנברג
אני יוסי איזנברג, ואני מנהל פרויקטים בחברת חשמל במחלקת התכנון. תחתי יש צוות של 7 עובדים ויחד אנחנו ממפים את תשתית מערכת החשמל בצפון. המיפוי מתבצע בArcGIS. יש לי נסיון של 5 שנים במקצוע, בעבודתי הקודמות עבדתי גם כאנליסט GIS ומנהל צוות סקרים בחברות גאודע ומאפרו. סיימתי תואר ראשון בגיאוגרפיה ותואר שני בהתמחות במערכות מידע מרחבי בחוג, מלימוד המערכות והניסיון הפרקטי שקיבלתי בתואר הצלחתי למצוא עבודה בתחום ולעשות שינוי קריירה בגיל 34. תודה רבה לחוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה על קריירה מעניינת מאוד בתחום ה-GIS, ותודה אישית לד"ר אנה ברוק על ההנחיה וליווי במהלך לימודיי
עדינה מור
"הלימודים בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה פתחו בפני "שער" לעולם מרתק ולהבנה של הסוגיות ה"בוערות" שנוגעות לחיינו וחיי הדורות הבאים . החוג מקיף תחומים מגוונים ודוקטרינות שונות הנוגעות לתחומים סביבתיים ולנושאים בעלי השלכה על כדור הארץ – ה"בית" שלנו. רמת הלימודים גבוהה ומאתגרת, מעמיקה ומעניינת, משולבת בסיורים מקצועיים אשר המחישו בצורה מיטבית את הלימוד התיאורטי. בחרתי בפרוייקט בנושא חינוך סביבתי באוניברסיטה והשלכותיו על התנהגות סביבתית של הסטודנטים בחיי היום יום, בהנחייתן המקצועית של פרופ' אופירה אילון וד"ר דורית באום. לדעתי, חשיבות החינוך הסביבתי והטמעתו בקרב הלומדים מהווה גורם מפתח לשינוי דפוסי ההתנהגות והתודעה בנוגע לנזקים הנגרמים לסביבה כתוצאה מהתנהגות בני האדם. מעבר לכל, ראויה לציון האווירה המדהימה בחוג, הן החברית והן המקצועית. כולם כאחד, הצוות האקדמי והמנהלתי עשו את כל המאמצים כדי לפרגן ולתמוך והפכו את חוויית הלימודים לחוויה מעצימה, מהנה איכותית ופוריה".
אילן לדל
אני גיאולוג סקרן בהכשרתי, גר בקיבוץ עם שלל פרוייקטים של אנרגיה חלופית (מעלה גלבוע), חקלאי, ואוהב מאוד לטייל בארץ. החיבור של כל הנושאים הללו משך אותי במשך זמן רב בחיפוש אחר תואר שני שידע לחבר את העולמות הללו ולאפשר לי להיות עוד תרומה קטנה משלי לעולם הגדול שלנו. הלימודים בחוג למשאבי טבע וסביבה פתחו לי צוהר רחב אך מדויק לשלל עולמות תוכן בנושאים אלו בדיוק ויצרו עבורי חיבור בין חקלאות, טבע וקיימות. נושא המחקר שלי היה בנכונות של חקלאים לאמץ פרקטיקות סביבתיות כשתוך כדי הלימודים התקבלתי לתפקידי במשרד החקלאות שעוסק בדיוק בחיבור זה – חקלאות תומכת סביבה תומכת חקלאות.
לאט לאט נקדם את החקלאות לעתיד בריא יותר לכולנו תוך שמירה מיטבית על הסביבה.
דוד בועז
"שנים רבות התעניינתי בנושאים סביבתיים, בעמדות השונות, ובשינויים ההתנהגותיים שאנו צריכים לעשות כדי לשמור על הסביבה. חיפשתי מסגרת שתעשה לי ״סדר״ בבלגן. הלימודים פתחו לי עולמות ידע שלא הכרתי. הרגשתי שאני מעשיר את עצמי. אהבתי להתעמק בנושאים שהם לכאורה ״מובנים מאליהם״, ולגלות בהם מורכבות וצדדים רבים. התמקדתי בתוכנית ״ניהול מדיניות אנרגיה״ מכיוון שאני מאמין שמקורות האנרגיה הם הגורם המשפיע ביותר על הסביבה לטווח הארוך. מחקר התיזה שלי עוסק באימוץ מערכות סולאריות ביתיות. הוא חשף אותי לתחומי ידע נוספים, כמו שיווק, מימון, פסיכולוגיה, וכלכלה התנהגותית. המנחות שלי, פרופ׳ אופירה אילון וד״ר רוסלנה רחל פלטניק, הניחו לי לנווט את המחקר בעצמי וכיוונו אותי לפי הצורך בסבבי טיוטה-משוב מהירים. הן גם דאגו שאקבל מימון לביצוע המחקר. כיום, תפיסת העולם שלי מקיפה ומורכבת יותר. בעבודתי היומיומית, אני ממשיך לעסוק בתוכנה. אני עדיין מחפש את ההזדמנות לשלב בין דיסציפלינות התוכנה והאנרגיה כדי לתרום לסביבה טובה יותר בעתיד".
עידית הוברמן
"כמתכננת ערים בחרתי להעמיק את הידע שלי וללכת ללימודים תואר שני נוסף בפקולטה לניהול משאבי טבע וסביבה. הלימודים תרמו, העשירו את הידע בתחומי הסביבה ופתחו בפני עולם רחב ומרתק אשר עוזר לי כיום בעבודתי השוטפת בהבנת תהליכים הקשורים לסביבה ולניהול משאבי טבע כגון: יערות, גנים לאומים. הלימודים היו מרתקים, מגוונים ושילבו בין המחקר והאקדמיה עם אנשי שטח אשר עוסקים בתחומי סביבה, אנרגיה, טבע".
יוסי קליק
"זכיתי בחוויה מהנה, מלמדת, פוריה ומתגמלת בלימודי בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה. בחוג מגוון תחומי לימוד, סוגי הרצאות, מרצים מעולמות תוכן שונים: התעשיה, התכנון, התשתיות ואיכות הלימודים היא ללא פשרות. מפגש מרתק עם מגוון גדול של סטודנטים מרקעים וחברות שונות – דרוזים ערבים צרקסים ויהודים, ומתחומי עשיה שונים. ההפריה הדדית והיכרויות מרתקות. רמת השרות לסטודנט באוניברסיטת חיפה בכלל ובחוג בפרט היא מן המשובחות שפגשתי וכולם רוצים לסייע. האוירה באוניברסיטה בכלל ובחוג בפרט היא פשוט נהדרת, מתחברת לאיכות האנשים, לנוף ולאויר הצלול ביער שמסביב, ועם רוח תמידית. איכות חיים המתקשרת היטב לנושא החוג – שמירה על איכות הסביבה".
ריקי לוין
"הלימודים בחוג ללימודי טבע וסביבה בחיפה היו מגוונים והציגו עמדות וגישות שונות בתחום. האווירה נעימה וסגל ההוראה קשוב וסייע בכל בקשה וצורך. הלימודים הרחיבו את אופקיי, עודדו סקרנות ורצון לחקור, ללמוד ולדעת. הקורסים השונים הקיפו מגוון רחב של תחומים שסייע לי בעבודת החקר ונתנו לי את המיומנות לשימוש במגוון רחב של כלים לניתוח נתונים. במהלך הלימודים נחשפתי לגישות סביבתיות שונות המעודדות חשיבה יצירתית, אחרת ושונה".
עומר עאצי
"לאחר שסיימתי תואר הראשון בהנדסה סביבתית בגרמניה, נוכחתי כי ההיבט הטכני ההנדסי אינו מספיק לטיפול בבעיות הסביבתיות. בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה, נחשפתי לכלים פרקטיים שאפשרו לי לראות את הבעיות בצורה הוליסטית, במיוחד ההיבטים הכלכליים, הרגולטוריים והמרחביים (GIS)".
אלמוג וג'נה (בריילובסקי) ליטמן
"החוג לניהול משאבי טבע וסביבה הוא קודם כל המקום בו הכרנו. ג'נה ואני הכרנו בחוג במהלך לימודים בקורס סביבה עירונית, הכרות שהפכה לאהבה והובילה לבסוף לחתונה. ראשית נציין את האווירה הטובה והתומכת ותחושת המשפחה שמעניק צוות החוג ובניהן הסגל המנהלי ענת דוידי ומורן אלטמן. צוות שנכון לפתור כל אתגר, לתמוך ולסייע פרטנית לכל סטודנט, בן אם מדובר בנושאים אקדמיים או נושאים אישיים. הצוות האקדמי מסור וקשוב עבור כל סטודנט ודלתם פתוחה לכל נושא. שנית נציין את המגוון. המגוון הרחב של הקורסים הנלמדים המאפשר את העמקת הידע הסביבתי החברתי והכלכלי. המגוון הרחב של הסגל האקדמי – אנשי ידע המגיעים מעולמות שונים של מחקר סביבתי מקצועי וחדשני החושפים את הסטודנטים לקדמת המחקר כל אחד בתחומו. המגוון הרחב של הסטודנטים, המגיעים מתחומי עיסוק ולימוד שונים, בניהם: חברת החשמל, המשרד להגנת הסביבה, שרותי רפואה, מהנדסים, מורים, חקלאים, אנשי ממשל, המגזר הפרטי ורבים אחרים – יוצרים דיונים ערים ושיעורים אקטיביים במהלך הלימודים. המגוון ותחומי העניין הרבים מאפשרים לסטודנטים לחקור את הנושא שמעניין אותם. כך לדוגמא: עבודת התיזה שלי עסקה באובדן ובזבוז מזון מתאריכי תפוגה, העבודה של ג'נה עסקה בתחום הפרסום והשיווק – "גרין ווש" של מוצרי הכרח והנאה. הלימודים נוחים באופן יחסי לאנשים עובדים ומחולקים ליומיים בשבוע בלבד. בנוסף בחלק מן הקורסים מתקיימים סיורים וסמינרים לאתרים מרכזיים וכך מתקיימת למעשה חשיפה לנעשה בשטח. אין ספק כי העולם מבין היום את החשיבות של ניהול נכון של המשאבים הסביבתיים וזאת על מנת להתמודד עם האתגרים הפוקדים אותנו (שינוי אקלים, שריפות באוסטרליה, שיטפונות באירופה התפשטות נגיפים ועוד) – החוג והתואר נותנים את הכלים להתמודדות עם האתגרים הללו".
וסים חמדאן
שמי וסים חמדאן ואני בוגר תואר ראשון במסלול הדו חוגי בחוג לגאוגרפיה וארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה, במהלך לימודי בחוג לגאוגרפיה ולימודי הסביבה רכשתי ידע במגוון נושאים רחב והן כלים לעיסוק בתחום, כל מה שלמדתי בחוג היה מרתק אם זה בקורסי החובה ואם זה בקורסי הבחירה שמספק החוג. מהרגע שנכנסתי לבית הספר למדעי הסביבה, קיבלתי השראה מהתשוקה והמסירות של חברי הסגל שהנחו אותנו במסע האקדמי. מהשנה השנייה שלי בתואר ראיתי את עצמי נמשך לתחום המיפוי וגיאו -אינפורמטיקה וכל זה התחיל בזכות החוויה הנפלאה שעברתי בעבודתי על הסמינר בהדרכה האישית של פרופ' אנה ברוק בנושא חישה מרחוק באמצעות ליידר. כיום אני בשנה הראשונה בתואר שני מחקרי עם תזה בהתמחות במערכות מידע מרחבי (GIS וחישה מרחוק) בביה"ס . התזה שלי תשלב בין שני התחומים הקרובים לליבי ארכיאולוגיה ומערכות מידע מרחבית המספקת כלים לעיבוד מרחבי ופתרונות לסוגיות מרחביות שונות, היום אני עובד ברשות העתיקות ובחלק מעבודתי אני משתמש בכלים שרכשתי בתואר ומשלל הקורסים כגון GIS, מיפוי, עיבוד תמונה ועוד.
לבסוף האווירה בחוג היא משפחתית ואני ממליץ בחום על הלימודים בחוג שלנו ותודה אישית לרכזת התואר הראשון לימור פרסקו ולפרופ' אנה ברוק על ההנחיה התמיכה לאורך התואר.
רקפת דנה דיאמונד
קוראים לי רקפת דנה דיאמונד ואני בוגרת תואר ראשון בהצטיינות בגאוגרפיה ומזרח תיכון באוניברסיטת חיפה. מאד נהנתי מהלימודים בחוג לגאוגרפיה. כל מה שלמדתי בחוג היה מרתק וחשף אותי גם "לעולם הגדול" וגם לתופעות טבע וחברה שמתרחשות כאן בארץ. מה שמיוחד בחוג לגאוגרפיה הוא שכאן תמיד מנסים להבין "מה קורה היום" בעולם ולחזות תחזיות לעתיד. לכן, החוג מקנה ידע עכשיוי ורלוונטי, בכל אחד מהתחומים שנחקרים בגאוגרפיה. כיום אני ממשיכה בתואר שני מחקרי בחוג, עם תזה בתחום התיירות. אני ממליצה בחום על הלימודים בחוג שלנו. מבטיחה שיהיה מעניין.
מארון חדאד
חווית התואר ראשון שלי בחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה הנה חוויה משמעותית מאוד שהותירה אותי אסיר תודה על השינוי החיובי והמשמעותי שעברתי במהלכה. והזכות היא לסגל החוג התומך והמעודד, תכני הקורסים המגוונים שהעבירו, הגמישות בזמן ובהחלט לא פחות מכל אלה, הנוף המדהים שיש מכל זווית בקמפוס. בהתחלה הייתה לי התלבטות גדולה מה אני רוצה ללמוד, ותהיתי לא מעט 'מה התשוקה שלי?' אך ידעתי שמושכים אותי נושאים סביבתיים. כך על אף החשש לגבי עתידי התעסוקתי, היה לי טבעי לבחור בבית הספר לגיאוגרפיה. בחרתי בחוג לאור המגוון הרחב של נושאים מרתקים, רלוונטיים ואקטואליים בסוגיות סביבתיות עולמיות שהחוג מציע. במהלך התואר הראשון, וכבר בסוף השנה השנייה החשש לגבי התעסוקה דעך והשתלבתי כעוזר מחקר במעבדה לחישה מרחוק ומערכות מידע גיאוגרפיות (ממ"ג) של ד"ר אנה ברוק, ובמקביל התחלתי את המשרה הראשונה שלי כמפעיל ממ"ג בחברת החשמל. לאחר מכן, בשנתיים האחרונות, ניהלתי את מערכת הממ"ג של עיריית נשר. בסיום התואר ראשון, התעניינתי יותר ויותר בתחום האקלים, הסביבה והקיימות והשפעתם על בריאות הציבור, כך שלא היה לי ספק שאמשיך לתואר שני בחוג בשל היחס האישי, המרצים וההוראה המגוונת המשלבת כיתה, שטח וסיורים - שיטה שהחדירה בי הבנה והערכה יתרה לתחום. כיום, אני סטודנט לתואר שני בחוג במסלול מחקרי בהנחייתה של פרופ' שלומית פז. בנוסף יש לי זכות גדולה וכבוד להיות מתרגל בקורס סביבה וקיימות. למרות שנושא התזה שלי טרם גובש לחלוטין, שמתי לי מטרה ברורה - לחקור את השפעות שינוי האקלים על בריאות הנפש.
אלי אביאב
במהלך לימודי בחוג לגאוגרפיה ולימודי הסביבה רכשתי ידע במגוון נושאים רחב והן כלים לעיסוק בתחום. הלימודים מקיפים ופונים לחתך מקצועות נרחב, לרבות קורסי העשרה מרתקים, תחומי ידע ותהליכים הקשורים לסביבה, תכנון עירוני, חישה מרחוק, כלכלה ותיירות. בפרט, זכיתי בחוויה מדהימה בעבודה על הסמינרים בהדרכתו האישית של פרופ' ראסם חמאיסי בנושא תכנון עירוני וסביבתי, נושא אשר קרוב לליבי אותו רציתי לחקור לעומק. כמו כן, הסגל האקדמי והמנהלי תומך ומסייע בכל צורך. האווירה בחוג היא משפחתית וניכרת הרגישות, התמיכה והאכפתיות של רכזת החוג לימור פרסקו באופן בולט לחיוב. אין ספק כי הלימודים סיפקו עבורי חוויה משמעותית אשר קידמה אותי הן מבחינת רכישת ידע רלוונטי והן מבחינת הפרקטיקה לעיסוק בתחום.
סתו אברהם
שמי סתיו אברהם ואני בוגרת התואר הראשון בחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת חיפה. נרשמתי ב2019 למסלול חד חוגי בשנתיים מתוך רצון לסיים את התואר הראשון מהר - ומשם להמשיך לתואר שני באוניברסיטה אחרת ותחום אחר. כבר לתוך הסמסטר הראשון - בו שילבתי קורסי חובה עם קורסי בחירה, אחד מהם היה ״קמפוס כנס האגודה הגאוגרפית״ בו נחשפנו לחוקרים בתחום, מחקרים שונים, היבטים שונים בעולם הענק הזה שנופל תחת המטריה של ׳גיאוגרפיה׳ - נפתחו לי העיניים. גיאופוליטיקה, גיאוכלכלה, GIS, גיאוגרפיה ימית, זיהום אור, גאולוגיה, גאומורפולוגיה, תיירות. חוץ מהתחומים המעניינים, החוג אצלנו באונ׳ חיפה מאופיין בתחושה משפחתית, סגל אקדמי ומנהלי שמדבר בגובה העיניים, תמיד זמינים ונותנים תחושה של דאגה, אכפתיות, ורצון להוריש ידע מתוך אהבה אמיתית לתחום אותו הם חוקרים. כבר לתוך השנה השנייה של הלימודים ידעתי שאם אני עושה תואר שני זה יהיה אצלנו בחוג. היום אני בשנה השנייה בתואר השני בגיאוגרפיה בהתמחות במערכות מידע מרחבי, שבעצם צולל לתוך עולם ה-GIS והחישה מרחוק, ובו לומדים שלל מערכות וכלים חישוביים לעיבוד מרחבי ופתרון סוגיות מרחביות שונות. לאורך השנה הראשונה של התואר השני עשינו צעד גדול פנימה לתוך אותן מערכות, וזכיתי למצוא תחום למחקר בתזה בעזרת אחד החוקרים בחוג שהכיר אותי עוד מהתואר הראשון והכניס אותי כסטודנטית מחקר תחתיו בשיתוף מנחה נוסף מחוג אחר. עצם זה שהמשכתי בתואר השני בחוג הבטיחה לי היכרות המוקדמת עם הסגל, וזכיתי לנחיתה רכה לתוך עולם המחקר. התזה שלי משלבת מחקר תרבותי-היסטורי עם לימוד מכונה ו-GIS, ובמקביל לעבודה עליה התקבלתי לעבודה במשרה מלאה בחברת הייטק נחשבת בתפקיד טכני.